Το μεγαλόπνοο σχέδιο - όραμα - του νέου μουσείου της Ακρόπολης πλησιάζει στην υλοποίησή του. Ωστόσο έχει ανακείψει ένα πολύ σοβαρό θέμα, το οποίο πολύ λίγοι πιθανότατα γνωρίζουν. Προσωπικά το έμαθα μόλις πριν 1,5 βδομάδα από το "Κ" της Καθημερινής.
Τα σχέδια του νέου μουσείου προβλέπουν ότι οι επισκέπτες θα μπορούν να θαυμάζουν μέσα από την τζαμαρία κατά μήκος του κτιρίου την Ακρόπολη. Ακριβώς για να υπάρχει μία άμεση και ορατή σύνδεση μεταξύ των εκθεμάτων και του ιστορικού χώρου αυτού καθ΄ αυτού. Πολύ καλή ιδέα και η προοπτική να γίνει πραγματικότητα εντυπωσιακή. Δεν ξέρω αν αυτή η ιδέα υπήρχε και στα παλαιότερα σχέδια για το μουσείο ή προήλθε από τον αρχιτέκτονα Tschumi, που δουλεύει αυτή τη στιγμή το έργο. Εδώ όμως τελειώνουν τα σχέδια και αρχίζουν τα προβλήματα.
Σήμερα και ενώ έχει ολοκληρωθεί ένα μεγάλο μέρος του έργου, οι υπεύθυνοι του έργου (αρχιτέκτονες, υπουργείο κλπ) μας λένε ότι για να υλοποιηθεί η ιδέα που περιέγραψα πριν, πρέπει να γκρεμιστούν δύο νεοκλασσικά, χαρακτηρισμένα διατηρητέα κτίρια επί της Αποστόλου Παύλου. Για όσους έχουν περάσει ποτέ από το σημείο είναι τα διπλανά από το οικόπεδο όπου χτίζεται το νέο μουσείο. Το ένα από αυτά μάλιστα είναι δημιουργήμα Έλληνα αρχιτέκτονα και αποτελεί από τα λίγο διασωθέντα κτίρια της εποχής, ιδιαίτερης αξίας και εξωτερικά και εσωτερικά.
ΚΕΡΑΜΙΔΑ. Τώρα έγινε αντιληπτό αυτό το πρόβλημα; Δεν μπορώ ούτε στα πιο τρελά όνειρά μου να φανταστώ αρχιτέκτονες και επιτελείο παγκόσμιας κλάσης και φήμης να κάνει τέτοιο λάθος. Σε μία εποχή που δίνεται μάχη να κρατηθούν τα λίγα απο τα νεοκλασσικά που έχουν απομείνει στην Αθήνα, γίνεται ένα τέτοιο τραγικό "λάθος". Τα κτίρια αποχαρακτηρίστικαν ως μη διατηρητέα με οριακή πλειοψηφία - η διπλή ψήφος του προέδρου του συμβουλίου έκρινε το αποτέλεσμα. Συνεπώς θα αγοραστούν από το ελληνικό δημοσίο και θα γκρεμιστούν. Με λίγα λόγια το "λάθος" θα το πληρώσουν οι Έλληνες πολίτες. Και δεν πιστεύω να φαντάζεται κάποιος πως τα ποσά που χρειάζονται είναι δύο τρεις εκτοντάδες χιλιάδες ευρώ;!
Και το θέμα δε σταματά εκεί. Η αναγκαιότητα της κατεδάφισης ενισχύεται από τα λεγόμενα κάποιων ότι μόνο έτσι θα γυρίσουν τα μάρμαρα του Παρθενώνα από το Βρετανικό μουσείο. Έχουμε και λέμε 2 εκβιαστικά διλήμματα, που ουσιαστικά δεν είναι διλήμματα. Μονόδρομο τον παρουσιάζουν. Αν αφήσουμε τα νεοκλασσικά άθικτα, τότε θα έχουμε ξοδέψει τεράστια ποσά στο μουσείο τσάμπα (προφανώς δεν πάει για πέταμα ολόκληρο) και χάνουμε και την ευκαιρία να γυρίσουν τα μάρμαρα. Πάρα πολύ ωραία.
Και ρωτώ:
Τα σχέδια του νέου μουσείου προβλέπουν ότι οι επισκέπτες θα μπορούν να θαυμάζουν μέσα από την τζαμαρία κατά μήκος του κτιρίου την Ακρόπολη. Ακριβώς για να υπάρχει μία άμεση και ορατή σύνδεση μεταξύ των εκθεμάτων και του ιστορικού χώρου αυτού καθ΄ αυτού. Πολύ καλή ιδέα και η προοπτική να γίνει πραγματικότητα εντυπωσιακή. Δεν ξέρω αν αυτή η ιδέα υπήρχε και στα παλαιότερα σχέδια για το μουσείο ή προήλθε από τον αρχιτέκτονα Tschumi, που δουλεύει αυτή τη στιγμή το έργο. Εδώ όμως τελειώνουν τα σχέδια και αρχίζουν τα προβλήματα.
Σήμερα και ενώ έχει ολοκληρωθεί ένα μεγάλο μέρος του έργου, οι υπεύθυνοι του έργου (αρχιτέκτονες, υπουργείο κλπ) μας λένε ότι για να υλοποιηθεί η ιδέα που περιέγραψα πριν, πρέπει να γκρεμιστούν δύο νεοκλασσικά, χαρακτηρισμένα διατηρητέα κτίρια επί της Αποστόλου Παύλου. Για όσους έχουν περάσει ποτέ από το σημείο είναι τα διπλανά από το οικόπεδο όπου χτίζεται το νέο μουσείο. Το ένα από αυτά μάλιστα είναι δημιουργήμα Έλληνα αρχιτέκτονα και αποτελεί από τα λίγο διασωθέντα κτίρια της εποχής, ιδιαίτερης αξίας και εξωτερικά και εσωτερικά.
ΚΕΡΑΜΙΔΑ. Τώρα έγινε αντιληπτό αυτό το πρόβλημα; Δεν μπορώ ούτε στα πιο τρελά όνειρά μου να φανταστώ αρχιτέκτονες και επιτελείο παγκόσμιας κλάσης και φήμης να κάνει τέτοιο λάθος. Σε μία εποχή που δίνεται μάχη να κρατηθούν τα λίγα απο τα νεοκλασσικά που έχουν απομείνει στην Αθήνα, γίνεται ένα τέτοιο τραγικό "λάθος". Τα κτίρια αποχαρακτηρίστικαν ως μη διατηρητέα με οριακή πλειοψηφία - η διπλή ψήφος του προέδρου του συμβουλίου έκρινε το αποτέλεσμα. Συνεπώς θα αγοραστούν από το ελληνικό δημοσίο και θα γκρεμιστούν. Με λίγα λόγια το "λάθος" θα το πληρώσουν οι Έλληνες πολίτες. Και δεν πιστεύω να φαντάζεται κάποιος πως τα ποσά που χρειάζονται είναι δύο τρεις εκτοντάδες χιλιάδες ευρώ;!
Και το θέμα δε σταματά εκεί. Η αναγκαιότητα της κατεδάφισης ενισχύεται από τα λεγόμενα κάποιων ότι μόνο έτσι θα γυρίσουν τα μάρμαρα του Παρθενώνα από το Βρετανικό μουσείο. Έχουμε και λέμε 2 εκβιαστικά διλήμματα, που ουσιαστικά δεν είναι διλήμματα. Μονόδρομο τον παρουσιάζουν. Αν αφήσουμε τα νεοκλασσικά άθικτα, τότε θα έχουμε ξοδέψει τεράστια ποσά στο μουσείο τσάμπα (προφανώς δεν πάει για πέταμα ολόκληρο) και χάνουμε και την ευκαιρία να γυρίσουν τα μάρμαρα. Πάρα πολύ ωραία.
Και ρωτώ:
- Γιατί δεν είδαν εγκαίρως το "λάθος";
- Γιατί το άφησαν για το τέλος όπου ουσιαστικά είναι μονόδρομος η επίλυση του προβλήματος;
- Ποιος φταίει γι' αυτό το "λάθος";
- Μήπως στα πλαίσια της χρηματοδοτησης από την Ε.Ε. "υποχρεούται" το μουσείο να έχει αυτό το χαρακτηριστικό; Προφανώς η πρόταση έγινε από την Ελλάδα και τους αρχιτέκτονες του έργου και η Ε.Ε. συμφώνησε.
- Πόσο γνωστό είναι αυτό το θέμα στο κοινό της Ελλάδας;
- Ποιο κανάλι μεγάλης εμβέλειας το πρόβαλε;
- Τελευταίο: ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ πιστευει κάποιος ότι τα μάρμαρα θα επιστρέψουν μόλις αποκτήσουμε καινούριο μουσείο; Δηλ. αυτό έλλειπε τόσα χρόνια;
Και τώρα; Τι γίνεται;
Σύμφωνα με τα λεγομένα του αρθρογράφου, η απόφαση θα παρθεί από τον υπουργό Πολιτισμού.
Ποιας κυβέρνησης; Αυτής ή της επόμενης; Το ρωτώ ανεξαρτήτως παράταξης που θα κυβερνά. Αν πάμε για εκλογές το Σεπτέμβρη μήπως αυτό το θέμα περάσει ακόμα πιο πολύ στο ντούκου; Όλα τα κόμματα θα μας βομβαρδίζουν για εκλογικά θέματα τότε.
Σύμφωνα με τα λεγομένα του αρθρογράφου, η απόφαση θα παρθεί από τον υπουργό Πολιτισμού.
Ποιας κυβέρνησης; Αυτής ή της επόμενης; Το ρωτώ ανεξαρτήτως παράταξης που θα κυβερνά. Αν πάμε για εκλογές το Σεπτέμβρη μήπως αυτό το θέμα περάσει ακόμα πιο πολύ στο ντούκου; Όλα τα κόμματα θα μας βομβαρδίζουν για εκλογικά θέματα τότε.
4 σχόλια:
Ρε φίλε, δεν είναι δυνατό να βγαίνει ο τουρίστας από το μουσείο και να βλέπει τις πίσω(πρόσεξε λέω πίσω) όψεις των κτιρίων αυτών. Στις οποίες φαίνονται οι σωληνώσεις για τα δίκτυα ομβρίων και ακαθάρτων και το ξεφτισμένο επίχρισμα...
Τέρμα, πρέπει να γκρεμιστούν, είναι απλό...
Τί εκ των υστέρων λες κι εσύ;...
Δεν έχει σημασία πότε πρέπει να φύγουν. Όποτε και να βρίσκοντ' εκεί εμποδίζουν το "διάλογο" που θέλει να πετύχει ο Αμερικανοελβετός.
Να προσθέσω κάτι:
http://tovima.dolnet.gr/data/D2007/D1014/1abc6d.gif
Μόνο αυτό έχω να προσθέσω... Τα συμπεράσματα δικά σου!
Συμφωνώ! Το έργο θα πρέπει να επικοινωνεί παρελθόν και μέλλον!
Ξαφνικά έπιασε όλους τους Έλληνες μια ευαισθησία για τα νεοκλασικά κτήρια! Υποστηρίζω την κατεδάφιση και την ανάδειξη του έργου.
Δημοσίευση σχολίου